torsdag 18 april 2013

Reflektioner. Skola vs Toys'r'us

Efter snart två veckor på prao, sista dagen imorgon, känner jag både sorg och lättnad. Jag vet att jag kommer att sakna allt det jag gjort dessa två veckor men jag är ändå glad att det är över. Jag har inte tänkt påstå att jag saknar skolan men jag är lite glad att snart vara tillbaka. På Toys'r'us har det alltid varit långa dagar för mig, jag startar kl 10 och slutar kl 16, om jag jämför med skolan så är dagarna egentligen inte längre för jag börjar tidigare och slutar då också tidigare.

Om jag ska fortsätta att jämföra skolan med Toys så är Toys mer krävande fysiskt. Jag springer runt i butiken hela dagarna, jag bär saker, jag drar saker. I skolan sitter jag vid en bänk och tänker... inte lika ansträngande med andra ord. Vid vissa tillfällen föredrar jag att sitta och bara tänka men vid andra är jag glad över att ha fått förändring. I skolan har jag varit i många dagar men på Toys'r'us bara två veckor. Och dessa två veckor har varit roliga och utmanande. Jag har lärt mig en massa saker som inte skolan lär ut. Hur jag bygger sektioner, hur jag skriver ut skyltar, hur jag hittar i varor efter deras varunummer eller streckkod. Det jag nämnde nu är lite typiska grejer som jag använt dagligen och jag tror att jag kommer säkert få nytta av dessa i framtiden.

Jag tror inte att jag skulle kunna fortsätta jobba som jag gjort nu i 2 veckor. Jag är fortfarande för ung och jag är inte redo för att ta allt ansvar ännu. Jag får väl så lov att gå tillbaka till skolan i x antal år för nu. Sen får vi se i framtiden vad det blir av mig.

På något sätt nu när jag lämnar Toys'r'us så lämnar jag det inte helt. Jag har lämnat kvar bevis på att jag har varit där. Det tror jag inte många kan säga. Allt det jag gjort i 2 veckor finns kvar i butiken och kommer inte försvinna än på ett tag. Varje gång jag går förbi hyllorna med badsaker är det ända jag kan tänka på "det där gjorde jag första gången jag var här, var det verkligen så länge sedan?". Varje gång jag går förbi Barbie avdelningen och ser dom hyllor jag gjort så kan jag inte låta bli att tänka lite belåtet "jag gjord det där". Imorgon är min sista chans att lämna kvar lite fler bevis på att jag var där och jag har tänkt göra det bästa utav det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar