måndag 8 april 2013

8 April - Dag 1

Min första dag på Toys'r'us började med att min handledare, Helena mötte mig vid dörren, presenterade sig och visade mig runt i affären. Det var ganska lugnt då, klockan var bara omkring 10 på morgonen, så det fanns bara några enstaka människor i affären. Just då var det bara Isabel och Helena som jobbade, tydligen så jobbar det bara 7 stycken på toys'r'us, alla kvinnor. Det är inte så förvånande egentligen, jag hade nästan väntat mig att det bara skulle vara kvinnor. Jag vet inte varför men kändes bara som det. Kanske tycker männen att det är fånigt att jobba med leksaker, att det inte är manligt. Män vill väl ofta visa sig stora och tuffa och det förstör väl imagen lite att jobba bland småbarn och leksaker.

Jag tänkte mycket på leksakerna medan jag jobbade, vi har pratat så mycket om könsfördelningarna i skolan så jag kunde inte låta bli att tänka på det. Barbies, My little pony och pyssel till flickorna, Star Wars och bilar till pojkarna. Jag hatar verkligen fördelningen. Det är som att vi sätter pojkar i en ficka och tjejer i en ficka. Om man ska köpa Barbies så är det bara tjejer på bilderna och det är rosa överallt, pojkar känner nog inte sig så välkomna när dom kommer in på en "flickavdelning". Detsamma med tjejer. På alla bilbanor sitter det en kille och kör, inga tjejer. 

Helena sa att i många leksaksaffärer har man börjat försöka byta ut färger typ rosa och grönt mot lite "neutralare" färger, gult, blått och vitt och sånt. Jag tycker det skulle vara ganska bra för då ger vi kanske barnen lite mer chans att bestämma vad dom vill leka med. Dom vågar väl mer välja om man inte säger åt dom att det här är en tjejleksak och du är kille och då ska du automatiskt leka med bilar, vise versa.

Nog om, den första dagen var en success, lite jobbig, mycket att bära och sånt men jag ser fram emot imorgon. Har inte gjort så mycket, packat upp lite varor och lärt mig lite saker, servicen är tydligen väldigt viktig! Det var väl det första jag lärde mig när jag kom in genom dörrarna. Service. Hälsa på kunderna. Var trevlig. Hjälp så gott du kan. Det tre gyllene reglerna jag gav mig själv. Tror jag har hälsat på minst fem olika okända människor idag. Känner mig stolt över mig själv. Borde nästan räkna hälsningar imorgon...

1 kommentar:

  1. Hej Gabriella!

    Vad spännande att du har reflekterat över könsfördelningar. Det är en väldigt tydlig uppdelning i butiken var flickor respektive pojkar "ska" handla!
    Varför tror att det är främst tjejer som arbetar där? Är det könsskillnader på personalen beroende på vilken butik man arbetar i?

    SvaraRadera