torsdag 16 maj 2013

Intervju med Johanna Buska

Under mina prao-veckor på Toys'r'us har jag tittar runt väldigt mycket och lärt mig en massa saker. Näst sista dagen på Toys'r'us gjorde jag en intervju med butikschefen på Toys, Johanna Buska. Då ställde jag lite frågor som jag bl.a tänkt på under mina veckor som praoelev. Jag fick några saker förklarat för mig och förhoppningsvis har jag lärt mig någonting utifrån själva intervjun.

Johanna jobbar då som butikschef på Toys'r'us men det betyder ju inte att hon bara sitter inne på kontoret hela dagarna utan även hon springer runt i butiken. Dom som jobbar på Toys'r'us trivs väldigt bra och dom har haft till stor del samma personal sedan butiken öppnade. Toys'r'us utbildar även nya arbetare men dom får inte in så mycket intresse. Johanna berättade att ungefär 95% av alla ansökningar dom får in är från tjejer och omkring bara 5% är killar. Anledningen är dock oklar. När dom ska anmäla nya så tar dom emot 2 stycken åt gången och någon i butiken tar hand om den nya och lär upp den. Man skulle kunna säga att "läraren" i det här fallet blir som en mentor och den nya blir dennes lärling.

Toys'r'us tar emot så gott som praoelever från alla åldrar. Den yngsta dom haft var en elev som gick i sexan. Lägre åldrar har dom inte fått förfrågningar om eftersom att skolan inte skickar ut några yngre elever på prao. Johanna tror dock att dom säkert skulle kunna ta emot yngre elever men då måste man anpassa sysslorna så att det passar åldern. När jag "jobbade" på Toys'r'us har jag varit ganska självgående och jag har haft relativt långa dagar och det har ju Johanna anpassat för just mig.

Toys'r'us ingår i handeln och det är det facket man är med i om man arbetar på Toys'r'us. Johanna tror, men är inte helt säker, att alla dom anställda är med i facket, men som hon sa så är det ju ett val man gör själv. Dom som jobbar på Toys'r'us har en fast månadslön. När dom började jobba i butiken gjorde dom ett avtal på x antal timmar som dom skulle jobba och få ut lön för det varje månad. Men ibland kan det hända att man jobbar över sina timmar som man har avtal på och då får man timlön på dom här extra timmarna.

Butiken i Luleå tillsammans med omkring 15 Toys'r'us butiker i Sverige ägs av en familj i Danmark. Familjen är just nu inne på den andra generationen och det är dom som startade företagets söner som nu har hand om butiken. Deras företagsnamn är Top Toys och dom äger inte bara Toys'r'us utan även en massa BR butiker och andra liknande leksaksaffär i både Finland, Norge, Sverige, Tyskland och Island.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar